Ve 2. Günümüzde biraz Başçarşı’da dolaşıp Mostar’a geçmek için otobüs terminaline gittik. Seyahatler sırasında başınıza hiç planlamadığınız şeyler de gelebilir. Soğukkanlı olup demoralize olmazsanız hemen bir B planı yapabilirsiniz. Niye mi böyle bi açıklama yaptım, gelin görün ki Mostar’a gidişimizde basit gibi görünen bir hata bizi oralara kadar gitmişken Mostar’ı göremeden dönmemize sebep olacaktı. Önce Mostar’ a Saray Bosna’dan siz sorunsuz nasıl gidebilirsiniz onu anlatayım, sonra da bizim macerayı

Saray Bosna’ dan Mostar’a Ulaşım: Mostar’a ulaşım için en uygun seçenekler otobüs ya da tren. Tren garı ile otobüs terminali zaten iç içe. Autobusna Stanica otobüs terminalinin adı. Ayrıca bu terminalden Dubrovnik, Zagreb, Hırvatistan ve Doğu Avrupa’ya seferler düzenleniyor. Bir de Doğu garajı var ki ordan da Karadağ, Novi Sad, Proderica, Belgrad ve Sırbistan’a seferler oluyor, belki lazım olur aklınızda olsun. Gelelim Autobusna Stanica otobüs terminaline nasıl ulaşacağınıza;
·         Başçarşı’dan Sebil’in arkasındaki yoldan geçen 1 nolu tramvay ile 20 dakikada Zeljeznicka Stanica durağında inerek ulaşabilirsiniz. Zaten son durak kaçırdım mı diye endişelenmeyin. Ama 3 nolu tramvayla da da inip 200 metre yürüyünce terminale ulaşabilirsiniz. Özellikle Mostar dönüşünüz gece olursa 1 nolu tramvay o saatlerde çok sık geçmiyor, beklememek için A.B.D konsolosluğundan ordan 3 nolu tramvayla dönebilirsiniz.
Terminalin içinden Eurolines firmasından ya da herhangi bir firmadan (çünkü çok da seçeneğiniz olmuyor) tek yön biletinizi 21 KM’ye alabilirsiniz. Öğrenci indirimi istemeyi unutmayın. Hatırladığım kadarıyla 16 KM  öğrenci fiyatıydı. Bagajlardan ek ücret alındığını da unutmayalım tabi. Yolculuk 2,5 saat kadar sürüyor. Çok konforlu bir yolculuk beklemeyin derim. Şaşılacak derecede eski otobüslerle tek yön virajlı yollardan Mostar’a ulaşılıyor. Otobüs Saatleri 06:00, 09:00, 11:30, 13:30, 16:30, 18:00, 19:30 olarak bilinse de yaz döneminde ek seferler oluyor. Güzel manzaralar için sağ tarafta oturmayı unutmayın
Mostar’dan Saraybosna’ya dönüşünüzde ise ilk hareket saati sabah 06:00’da, akşam ise en son otobüs saat 20:00’ de. Akşam hareket eden en son araç gece saat 22:35’te Saraybosna’da gelmiş oluyor. Biz bu araçla dönmüştük. Fiyatlar gidiş-dönüş aynı.
Tren seferleri ise baya az. Saatini uydurabilirseniz yolculuk süresi hemen hemen aynı, zaten otobüsle güzergahları da aynı. Otobüsle giderken yanınızdan geçen treni görebiliyorsunuz. Saray Bosna’dan  07:15 ve 18:18, Mostar’dan  07:06 ve 17:05 seferleri var, yine de saatleri gitmeden kontrol etmekte fayda var değişiklik gösterebiliyor.
Az gülelim diye de otobüs terminalinde başımıza gelenleri anlatayım. Şimdi bizim o günkü planımız sabahtan Saray Bosna’nın bir kısmını gezmek ve öğleden sonra Mostar’a gidip geri gelmek. Ayarladığımız otel falan Saray Bosna’daydı çünkü. Otobüs terminaline geldik güzel güzel biletlerimizi saat 12.00 otobüsüne aldık, peronumuza gittik. Baktık ki bizim otobüs gelmiş, önünde Mostar yazıyor, hareket etmesine de bir 7 dakika falan var. Hava da öyle sıcak ki dedik hemen binmeyelim otobüsün hemen önündeki banka oturalım dedik. Oturduk, Mostar haritasını açtık, gideceğimiz yerlere bakıyoruz. Dedim ki arkadaşa artık binelim. Kafamızı bir kaldırdık ki otobüs gitmiş  Biz şok tabi. Hemen etrafa bakınmaya başladık, terminalin çıkış kapısından bir otobüs çıkıyor tabi ki bizim otobüs, hemen koştuk ardından ama nafile yetişemedik. Bir sonraki otobüs de saat 15.30’da. Zaten 15.30’daki otobüse binsek 18.30 gibi ancak Mostar’da olucaz ve dönüş için son otobüs 20.00’da. yani gittiğimize değmeyecek. Bir de tabi ekstra yol ücreti ödemesi var. Ee buralara kadar gelmişiz şu ünlü köprüyü de görmek istiyoruz. Napsak napsak ilk şoku atlattıktan sonra dedik taksiyle otobüse yetişelim. Gittik taksicinin birine derdimizi anlatmaya çalışıyoruz, inanın biz ne anlattığımızı anlayamasak da taksici bizi anladı. Buradan da dil bilmemenin ya da az bilmenin önemli olmadığını insanoğlunun bir şekilde anlaştığını çıkarabiliriz. Neyse taksici dedi ben sizi 300 KM’ ye götürürüm otobüs baya ilerlemiştir. Dedik kalsın. Ümidimiz tükenmiş bir halde bilet satış noktasına geri gittik. Kararlıyız 1 saatliğine de olsa görüp gelicez. Önce biletlerimizi gösterip yeni bilet için ödeme yapıp yapmayacağımızı sorduk şükür ki ek ödeme yapmayacakmışız. Sonra dedik en yakın araç saat kaçta, emesin mi 14.00 da diye yaz dönemi olduğundan ek sefer koymuşlar. Biz tabi havalara uçtuk. O yüzden diyorum ya soğukkanlı olup B planları yapmakta fayda var diye. Bu da böyle bir anı olarak dursun burada
Ve ve ve diyelim ki Mostar’dasınız. Tabi ilk aklınıza gelen o ünlü köprüsü olacak hemen onu görmeliyim hissine kapılacaksınız. Otobüs terminalinden sola doğru 1,5 km kadar yürüdüğünüzde Mostar’ın dar taş yollarını geçip o ünlü köprüye ulaşabilirsiniz. Ben şimdi size Mostar’da nereleri gezebilirsiniz uzun uzun anlatmak isterdim. Ama malum az önce anlattığım maceramızdan dolayı bizim çok kısıtlı zamanımız vardı. He daha fazla zamanımız olsa uzun uzun anlatabilir miydim, hayır. Çünkü Mostar gerçekten küçük bir yer. Tüm şehir, yani görülmesi gereken yerler köprü etrafında konumlanmış. Ben gezdiğim kadarıyla anlatıp diğer gezgin arkadaşlarımdan öğrendiğim birkaç yer de ekleyip Mostar macerasını sonlandırıcam.

MOSTAR’DA NERELER GEZİLİR?

Mostar Köprüsü : İşte karşınızda Neretva nehri üzerinde yükselen bir Mostar köprüsü. Bolca mavi, bolca yeşil. 1566’da Mimar Sinan’ın öğrencilerinden Mimar Hayreddin tarafından inşa edilen köprü Osmanlı zamanında nehrin iki farklı yakasında yaşayan Hırvat ve Müslüman kesimleri birbirine bağlamış. 93’te Bosna Savaşı sırasında ise maalesef yıkılmıştır. 97 yılında ise UNESCO ve Dünya Bankasının öncülüğünde yeniden inşa edilmiş. Ve köprünün meşhur aktivitesi ise eskiden genç erkeklerin nişanlılarına cesaretlerini göstermek için kırlangıç atlayışı adını verdikleri teknikle kendilerini nehre atlamalarını günümüzde bir şov haline getirip bolca turist çekme yollarından biri haline getirmişler. Şansınız varsa bu aktiviteye siz de denk gelebilirsiniz, gerçekten etkileyici olduğunu söyleyebilirim.

Bakırcılar Çarşısı: Mostar köprüsüne çıkmak için uğramanız gereken daracık sokaklarda, Arnavut kaldırımlı yollarda bulunan bu çarşı eski bir Osmanlı çarşısı, bizim buradakilerden pek bi farkı yok. Yan yana çeşitli hediyelikler satan dükkanlardan ibaret.

Eğri Köprü:
 Mostar Köprüsü’nün minyatürü de denebilir. Köprüden karşıya geçtiğinizde alt tarafa nehre inmek için gittiğiniz yolda karşınıza çıkıyor. Söylenenlere göre Mostar Köprüsü yapılmadan önce deneme amaçlı bu köprü yapılmış.

Biz gezemedik siz gezin dediklerimiz;

v  Karagöz Bey Cami
v  Koski Mehmet Paşa Cami
v  Muslibegoviç Evi
v  Bisevic Evi
v  Tara Kulesi
v  Blagaj Tekkesi : Benim gidemediğim ama içimde kalan Mostar’a yakın mesafede bulunun bir Nakşibendi, Bektaşi tekkesi.

Saraybosna - Mostar macerama dair anlatacaklarım da burada sona eriyor. Uzun uzun tüm Balkanları gezmeden bölüm bölüm ayırmak isteyenler ya da kısa hafta sonu kaçamağı yapmak isteyenler için ideal bir rota. Ucuz, güvenilir, samimi gelecek bir coğrafya sizleri bekliyor. Yeni seyahatleri takip etmek, seyahatlerde fotoğrafladığım manzaraları görmek için beni instagramdan takip etmeyi unutmayın @seyyahperest1